Miras Mirakel

"Det här är en riktig mirakelpaj. Man kan variera fyllningen precis hur mycket som helst: päron, vinbär, rabarber eller blåbär, alla varianterna blir lika goda. Ta vad säsongen erbjuder och pröva dig fram, det kommer att bli gott vad du än väljer."

Receptet har jag hittat i en trevlig kokbok som jag fick för något år sedan, Ekologiska smaker heter den och innehåller enligt beskrivningen många recept på enkel, smakrik och god mat :-) Pajen som författaren Henrik Arkåsen kallar för Miras Mirakel har jag varit sugen på att testa ett bra tag och eftersom jag fick finbesök idag av gulliga Ann-Louise och Anna så passade det ju alldeles förträffligt att prova på denna mirakelpaj!

Trots att jag knappt fick fatt i något farinsocker då påsen numera visade sig innehålla en tegelsten av socker samt att jag fick ta en del vetemjöl special (som ju är till för att baka höga och fluffiga bröd) och gjorde alldeles för höga kanter som blev brända (tips; tryck ut pajdegen lågt i formen så att den går "kant i kant" med smeten) så blev den himla god om jag får säga det själv!

pajdeg
150 gram smör
1 dl socker
1 tsk bakpulver
3 dl mjöl

bärfyllning
2-3 dl hallon (jag måttade upp 3,5 dl frysta hallon och det blev bra)
2 dl créme fraiche (34 %)
1 ägg
3/4 dl socker
1 tsk vaniljsocker
3 msk farinsocker

Sätt ugnen på 200 grader. Blanda ihop ingredienserna till pajdegen och tryck ut degen i en form med löstagbara kanter. Blanda ihop hallon, créme fraiche, ägg, socker och vaniljsocker och häll i formen. Om du använder frysta bär skall de vara tinade när du lägger dem i smeten, annars tar den dubbelt så lång tid att grädda. Strö över farinsocker och baka pajen i ugnen i 30-40 minuter. Servera ljummen med en god och gräddig vaniljglass.

När man har middag kan det vara skönt att förbereda maten innan. Den här pajen kan du till och med göra dagen innan och sätta i kylen. Värm sedan upp den färdiggräddade pajen försiktigt i 100 grader så blir den perfekt.

Mums :-D

Kommentarer :

#1: Ann-Louise

Tack snälla för idag och för receptet! Bland det godaste jag ätit i pajform =0)



Majken var en riktig solstråle idag och jag tycker att bilderna jag tog på henne blev så fina. Trist att det inte blev klart idag så ni kunde släppa lite på det, men som du säger -nya tag och du ska se att det kanske löser sig snabbare och bättre än du tror idag. Jag affirmerar det just nu!



Kram

skriven
#2: Mia ☆

Gaah, här tittar man in och blir alldeles toksugen på godsaker minsann! ;) Åååååh, så gott det låter!



Ha en riktigt härlig påsk, kram på dig!

skriven
#3: Anna - Starwoman

Tack snälla för idag och pajen kan jag rekommendera till alla som läser, den var übergod!!!



Ha en skön påsk nu och försök släppa "allt" om det går, skönt att bara andas lite västkustluft och vara!



Glad påsk så hörs och ses vi!



Kramar

skriven
#4: Thereses Liv och Vardag

Den här pajen lät supergod! Jag tror jag har ätit något liknande förut, tycker jag känner igen ingridienserna. Hoppas att du får en trevlig påsk!

Kram

skriven
#5: cecce

Tusen tack för det receptet! Det snor jag rakt av!!



Såg de fina bilderna på er inne hos A-L:-) Vilken härlig dag ni verkar ha haft!!



Kramar

skriven
#6: Hanna

Vill önska er en riktigt härlig påsk:) Hoppas allt är bra med er? Och snart är det ju dax för den stora mamma blogggalan:)) ska bli skoj! Kram

skriven
#7: Sophia

Roligt med artikeln i DN!

skriven
#8: Mira

Låter supergott, det måste nog testas nångång! =)



Glad Påsk på er, stor kram

skriven
#9: Bella

Pajen ser ljuvligt god ut och ska man tro Anna och Ann-Louise så smakade de ju riktigt gott så det här recepet sparar jag direkt!



Förstår av kommentarer här och hos Ann-Louise att du har det tufft, hoppas att det inte krånglar allt för mycket för dig utan att saker och ting löser sig inom kort på ett bra sätt...



Håller tummarna för att du får sköna dagar här på Västkusten och kan kopplat bort tråkigheterna så gott det går!



Kramar Bella

skriven
#10: Katrin - mamma till Leo

Åh mums vad gott det där lät och såg ut då =)



skriven
#11: Carolines hemligheter

Hej på er, tack för alla kommentarer de senaste dagarna som jag tyvärr inte kan svara på som planerat då vi inte får igång vårt "abonnemang" hos 3 här nere på kusten! Uppdaterar så fort det funkar vilket jag hoppas att det gör snart, vill ju blogga!!!



Ha en riktigt skön påskhelg, kramar!

skriven
#12: ♥ Anna S

Nu ska jag baka den här pajen :).



Kram

skriven

Kommentera inlägget här :