Hemlig kladdkaka

(null)
En kladdkaka som är riktigt god och som inte gör en trött och sockerstinn, finns det??? Jodå, till och med i två olika varianter 🙂 Jag ville baka en "hemlig kladdkaka" från #bakboken i söndags men hade inte alla ingredienser hemma. Så då fick jag vara påhittig och kakan blev fantastiskt saftig och god (smakar såklart betydligt nyttigare än en vanlig kladdkaka men det är liksom meningen 😋).
(null)
Nu går det ju också att sitta ute och fika, precis som under barndomens somrar. Jag vill minnas att vi fikade i princip varje dag hela sommaren, kaffe till de stora (det var ju kaffet som var heligt har man förstått senare i livet...) och saft till oss små. Och så något litet sött till, det var ingen som vräkte i sig men en liten småkaka var obligatorisk till eftermiddagsfikat. Eller hembakad paj med sommarens bär, när det skulle festas till lite extra.
 
Den som stod för alla dessa fikor i min familj var gammelmoster Irma som passade oss barn om somrarna (min äldsta tjej Irma är döpt efter henne), en eloge till alla dessa människor som höll (och håller) fikapausen för helig 
(null)
Nyttig kaka och cappuccino på havremjölk är min nya melodi och jag vill tro att magen redan är lite lugnare. Får nog utvärdera om ett tag, gott är det i alla fall med havremjölk till kaffet. Och som ni ser här nedan är det även havregrädde i kakan. Nu blev det ingen vispad grädde eller glass till kakan denna dag men det kan omöjligt vara fel för den som känner för det 🙂
(null)
Det ursprungliga receptet kommer från den här boken som jag fick efter en föreläsning vill jag minnas. Finns mycket gott i den, kan varmt rekommenderas 
(null)
Här har ni receptet på den urspungliga kakan och här nedan mitt reviderade recept. Nu var det ett tag sedan jag bakade enligt bokens recept men jag vill nog påstå att min nya version är ÄNNU saftigare än ursprungets 😍
 
Det här behöver du:
1 pkt svarta bönor 380 gram (avrunnen vikt 250 gram)
2 msk (starkt) espressokaffe
3 msk kokosolja med smak
0,5 dl agavesirap
4 msk havregrädde
1, 5 dl havregryn
1 tsk bakpulver
40 gram mörk choklad (70 %) - 4 rutor
15 gram kakaosmör (från Rawpowder t.ex.)
1 dl salta cashewnötter
60 gram mörk choklad (till garnityren)
 
Gör så här:
Sätt ugnen på 180 grader.
 
Börja med att lägga ner de avrunna bönorna i en mixer och låt gå en kort stund, vänd därefter i kokosolja, sirap, havregrädde och kaffe. Kör runt en liten stund och häll i havregryn samt bakpulver. Mixa till en jämn smet och vänd ner chokladen i mindre bitar samt kakaosmör, kör runt en stund till. När smeten känns jämn och fin vänder du i grovt hackade cashewnötter och rör runt försiktigt med en sked. 
 
Smörj en form med kokosolja och bröa med kokosflingor (jag använde en som är ca 22 * 22 cm och det blev perfekt).
 
Vänd ner smeten (den blir ganska lös i konsistensen) och jämna till den. Sätt in i mitten av ugnen och låt den stå i cirka 15 minuter, ta ut och låt svalna. Smält chokladen över vattenbad och pensla över i ett fint lager. Låt kakan stelna och skär därefter upp den i lagom stora bitar. Njut av en kladdkaka som faktiskt inte bara är bra för själen utan även för hälsan ♥
Taggar: bakboken, fika, hemligkladdkaka, kladdkaka, nyttigabakverk, nyttigkladdkaka, sommarfika;

Kommentera inlägget här :