Rabarberlemonad med jordgubbar

(null)
Vad kan väl passa bättre dessa dagar än ett  (eller flera) glas iskall lemonad? En favorit är alltid klassisk citronlemonad men på andra plats kommer nog den här. Så enkel, så god, så rätt.
(null)
Serveras i fina glas med is (jag kör på stora iskuber så en räcker hur länge som helst), frysta hallon och en bit lime. Kanske en kvist mynta också?
(null)
Jag gillar när det inte blir för sött så jag kör max 3/4 med lemonad och resten bubbelvatten. Man får testa sig fram ☺️
(null)
Receptet räcker till knappt 1,5 flaska men trots att vi är sex i familjen så räcker lemonaden förvånansvärt länge.
(null)
Lägg ner 500 gram frysta jordgubbar samt 300 gram rabarber i bitar i en kastrull. Häll på en liter vatten samt 2,5 dl råsocker. Koka upp och låt därefter sjuda i 15 minuter. Låt svalna lite och blanda ner 1 dl pressad citron. Sila och häll upp i väl rengjorda glasflaskor. Ställ in i kylskåpet direkt. Receptet hittade jag för några år sedan hos Matplatsen.
 
Godmorgon!
Jag sitter på båten och skriver så därav blir det kanske inte helt perfekt just nu 🙃 Jag får redigera senare... Den här timmen gick ju supersnabbt, jag är redan framme i Gamla Stan! Älskar att åka båt till stan, speciellt dessa sommarmorgnar. Underbart att sitta ute på däck och se ut över inloppet till Stockholm, så vackert ♥
 
Ha en underbar dag, kramar!!!

Kommentera inlägget här :