Barnuppfostran


Irma med munnen full av apelsindricka i våffelstugan vid Drottningholms slott i söndags, lilla gosungen! Tänk att hon skall få en syster om en månad, galet och väldigt spännande :-)

Jag har precis tillbringat två timmar i badkaret (!) med boken Askungar som jag läste ut innan jag kunde förmå mig att stiga ur badkaret... Jag tyckte väldigt mycket om den även om storyn var obehaglig! Det är alltid lite tomt när man läst ut en bra bok men samtidigt lite befriande då man kan bläddra lite lagom slött i en tidning eller kokbok (det kan jag tycka är rätt avkopplande) på kvällarna. Men om jag känner mig själv rätt dröjer det inte så länge innan en ny kriminalroman ligger på sängbordet ;-)

Idag när jag kom hem kände jag mig lite nere och misslyckad, bråkade med Irma på vägen från dagis och kände den där klassiska känslan av "varför är det bara jag som inte kan ha ett glatt och harmoniskt barn på färjan, vad gör jag för fel när "alla andra" gör rätt...?" Jag vet inte om jag har extra lite tålamod för att jag är trött och höggravid men när Irma för femtioelfte gången lägger sig ner på marken och vägrar gå, skall klä av sig ytterkläderna i blåsten och skriker så vet jag inte vad jag skall göra...

Hur hade en barnpsykolog gjort? Hur hade en supernanny gjort? Hur hade "alla andra" gjort? Vad jag gör är att jag säger till Irma på skarpen "nu räcker det" och så drar jag henne med mig hennes motstånd till trots! Kanske borde man klappa i händerna och kittla henne under hakan och säga "titta ett flygplan" och göra en piruett och muta med gungorna men jag orkar bara inte... Men sedan när vi kommer hem sjunger vi sånger och läser böcker och busar och äter middag... Varför jag nu ens skall behöva skriva om bra saker vi gör... Men ändå har jag har jag dåligt samvete för att jag inte är en supermamma hela tiden och för att folk glor och säkert tänker stackars unge (eller så kanske de tänker stackars mamma)... Min älskade, lilla busunge! Du vet väl att du är det bästa som finns ♥

Hoppas att ni har en skön tisdagskväll, kramar till er!!!

Kommentarer :

#1: Mia ☆

Oj! Två timmar i badet! Inte illa. Men har man en bra bok så har man ;)



Jag tror att du är en riktig toppenmamma faktiskt, oroa dig inte för det du =) Men som gravid har man inte den där extra orken och tålamodet, tror att det är viktigt att komma ihåg det. Man kan vara trött, tung, ha ont och så vidare. Det går ju dessutom upp och ner för oss alla, gravid eller ej! =)



Stor kram!

skriven
#2: Klara

Jag älskar att du är så ärlig i din blogg. Tror att alla andra har exakt samma problem, men man hör/läser/ser inte allt detta. Tack för att du är så äkta Caroline!

skriven
#3: Anna - Starwoman

Såg dig inte hos BM idag. Jag hade tid kl 11:30 och hade maken med mig öfr en ggn skull. Men vi hann troligtvis in i "vårt" rum innan du kom ut ur "ditt" rum :-) Hoppas allt såg bra ut med lillasyster där i din mage. Med vår lille plutt såg det bara bra ut och han växer, jag växer och det lilla hjärtat slog som det skulle, min gullunge vill att han ska komma snaaaaaaart =)



Det är väldigt synd att vi inet ska föda precis samtidigt så att jag hade vart hemma nu också som du skrev härom dagen, men ser framemot mammadater i vinter, mysigt att ha någon här i Sjöstaden =)



Ang det du skriver så är det nog mååånga som har det precis som du med barn som skriker och kastar sig på golvet (jag ser det nästan varje ggn jg är på Tvärbananmen så du är INTE ensam) bara ingen säger något om det. Läser man i många bloggar så tror man att alla barn är hur städade som heslt och aldrig skiker, men det vet vi ju att det inte är så. Tror du är en lika underbar mamma som du är som person & vän, dessuotm är ju höggravid nu så allt blir ju lite jobbigare!



Ha en fortsatt bra dag, stor kraaaam



skriven
#4: Linda

Vad söt hon är sina glasögon=)



Och när det gäller tålamod och envetna ungar så har vi nog alla samma problem jag hanterar det precis så som du sen får folk tycka vad de vill.



Kan du luncha imorrn eller på fredag??

Kram

skriven
#5: Johanna

skriven
#6: Mammorama

Been there done that...tror alla föräldrar kan känna igen sig i det du beskriver. Som höggravid är det verkligen inte enkelt heller att bara bära iväg barnet utan man får lirka och ha sig för att öht ta sig hem. Känner ofta som man har alla blickar på sig (vilket man säkert har...) men för min del är det mer av medlidande man vet hur jobbigt det är när de små liven bestämmer sig för att sätta sig på tvären och man känner så igen sig. Tex inne på Konsum när det vrålas högljutt av protest. Så hör och ser du en mamma som har fullt sjå att manövra en barnvagn, matvarukassar och skrikande/sprattlande unge så är det säkert jag ;-)

skriven
#7: Marie - Den Moderna Familjen

Ja sådana "moments" har jag också, typ varje dag. Det är nog snarare att du faktiskt är och gör som "alla andra mammor". Fullt normalt!

Själv kan jag få psykbryt på min flicka när hon trotsar med något så enkelt som tandborstningen. Jag har INGET tålamod i vanliga fall och om möjligt ännu mindre nu. Men en god mamma vet jag att jag är - och det vet du nog också att DU är. Ibland är det bara inte så himla lätt!

skriven
#8: Malin M

Hahaha! Vilket härligt och ärligt inlägg! Vilken småbarnsmamma känner liksom inte igen sig i det du skriver! Sudda bort det dåliga samvetet bums! (Hm, med tanke på att det var ett tag sedan inlägget skrevs borde du rimligen redan gjort det, men ändå.. :-))



Tänkt så trist det vore med superperfekta människor som alltid agerar enligt den lika perfekta paragrafboken. Ska väl till en robot för att lyckas med det. Vi är ju inte annat än människor, styrda av känslor och påverkade av yttre faktorer. Jag brukar tänka att det faktiskt är bra för mina barn att se att även vi vuxna kan ha dåliga dagar, agera på ett ibland icke idealiskt sätt samt tappa tålamodet lite här och var. Det viktiga är att man pratar om det efteråt.



Kramelikram säger jag för tredje gången. NU måste jag verkligen ta tag i jobbandet igen! Förmiddagsrasten är slute för längesen, kan lixom inte ta rast fram till lunchen även om det hade varit väldigt lyxigt! :-D



/Malin M

skriven
#9: Carolines hemligheter

Läste det här inlägget igen nu och mindes den där eftermiddagen som om det vore igår... Herregud, vad jag och Irma hade slitsamma duster på färjan mellan Söder och Sjöstaden förra hösten! Och så tror man (läs; jag) att de andra Sjöstadsmammorna med ekologisk hemmamosad bananpuré med sig som deras ungar mumsar i sig utan knot stirrar ögonen ur sig och förfasar sig över våra kamper... Men det gör de ju förmodligen inte, de kanske tänker på att mamman bredvid har ännu finare mellis än de själva ;-)



Vad kul att läsa dina kommentarer! Känns som att du är en klok person med vettiga åsikter, skoj att vi gjort nästan samma val med flytt till Norrort och att vi är utsocknes båda två :-)



Ha en skön eftermiddag, KRAMAR

skriven

Kommentera inlägget här :