Grymt gott med scones

Scones bakar jag ganska ofta på helgerna. Tycker att det är så himla mysigt att duka upp fint och ta lite extra tid för att mysa, hela familjen. Främst för tjejernas skull har jag börjat använda pepparkaksformarna när vi bakar så sconesen kan bli både hjärt- eller stjärnformade numera :-)
Till mina scones äter jag helst smör som får smälta, stark ost och olika marmelader ovanpå. Farligt gott och säkert inte bra alls för den fysiska formen men för den mentala hälsan är det hur bra som helst!!!
Förra gången gjorde jag scones efter Leila Lindholms recept och de blev jättegoda. Jag brukar testa nya recept varje gång, tycker att det är kul (är jag en sconesnörd då) men det bästa receptet som jag hittade (och gjorde en egen variant på) hittar jag inte längre, åhhhh så irriterande!!! De var med gräddfil och det tycker jag är en framgångsfaktor, gör sconesen extra saftiga och goda. Jag brukar också byta ut vetemjölet mot 2 delar dinkelsikt och 1 del vetemjöl special för att få lite fluffigare bröd. Vilket är ditt bästa recept på scones?
Levande ljus för att höja mysfaktorn ytterligare är förstås ett måste och en brasa som sprakar i bakgrunden är inte heller så dumt, speciellt nu när snön omgärdar huset och trots att jag drar upp värmen mer och mer tycker att det är lite kylslaget på undervåningen...
 
God morgon fina du!!!
Hoppas att du sovit bättre än jag, klockan 02.40 vaknade jag redo för en ny dag och har redan hunnit med en hel del... Vikt tvätt, tvättat en maskin som jag hängt upp, plockat undan leksaker och till och med skurat ur torkskåpet. Inte dåligt va???
 
På agendan för idag står en reflektionsdag, det betyder att jag inte har något inbokat utan tar timme för timme som den kommer. Sådana dagar har jag inte varit så bra på att planera in tidigare men den här hösten har jag lagt in ett par stycken. Och det är värdefullt, tid för att filtrera olika aktiviteter jag genomfört, tid för kompetensutveckling, tid för att att andas och bara vara på arbetstid. Tar du dig tid för reflektion och återhämtning när du arbetar?
 
Jag önskar dig en riktigt fin luciadag, stor kram ♥

Kommentarer :

#1: Therese

Scones är verkligen en favorit här hemma med vi brukar göra dem med hälften dinkel. Nu blev jag riktigt sugen på scones så här sent på kvällen.... Härligt med en värmande kamin, vi kommer ha en öppenspis men den funkar inte i dagsläget ytskicktet ska fixas också. Men någon gång så är den fin. Angående dina frågor, nej vi fick ett infall och sålde lägenheten vi har tittat på hus i några månader. Nu köpte vi hus i Duvbo villaområde, nära till stan inga långa resor till jobbet men ändå natur och en trädgård för barnen att leka i, sån frihet att slippa gå iväg till en park. Hur länge har ni bott i ert hus? Åker ni iväg på julen? Jag går på en avslappningskurs som hjälper mig mycket med just reflektionen du skriver om att ta pauser och tänka på annat. Så får jag passa på att önska er en fin jul coh och ett gott nytt år! Stor kram och jag hoppas vi ses nästa år!

skriven
#2: Bella

Scones är ju så gott och enkla att göra så jag förstår inte varför jag inte gör det oftare, så något favortrecept kan du tyvärr inte får.

Låter som du kommit välidgt långt i den personliga utvecklingen sista året, toppen att du tar dig tid för eftertanke och reflektion, det är vi många som borde bättre på.

Vill önska dig och din famlij en riktigt GOD JUL!!

Kramar Bella

skriven
#3: Therese

Hejsan var länge sen nu, hoppas ni mår bra!!? Min telefon gick sönder så jag har nytt nummer. Hoppas vi kan ses igen under våren stor kram Therese

skriven

Kommentera inlägget här :