Storheten med "Lär dig Leva"?

Den här boken köpte jag i våras. Efter det att den hade dykt upp otaliga gånger i mitt flöde på Facebook hade min nyfikenhet väckts. Eftersom jag föreläser om bland annat stress och jobbar med stressade individer och grupper kändes det riktigt spännande att läsa boken som ju enligt många helt har förändrat deras liv! Jag läser ganska långsamt, speciellt sådana här böcker som handlar om medveten förändring och utveckling. De flesta sådana böcker tar mig ett tag att läsa igenom, vissa håller jag på med under flera månader (eller till och med år). Jag vill att texten ska få sjunka in ordentligt och tycker om att återkomma med jämna mellanrum.
 
Jag läste igenom hela boken på någon/några timmar, och efteråt var jag inte riktigt på det klara med vad jag hade fått till mig egentligen. Jag kände att jag måste ha missat något viktigt eftersom den är så hypad så jag läste den igen efter några veckor och försökte verkligen att ha ett öppet sinne under tiden. Jag förstod dock fortfarande inte hur den kan ha blivit så omtalad... Så nu i veckan läste jag den faktiskt en tredje gång, jag kan nämligen inte komma ifrån att det fascinerar mig att den har blivit en sådan storsäljare när det finns mängder av andra böcker som jag själv kan tycka är otroligt mycket mer välskrivna och innehållsrika. Vari ligger storheten?
 
Jag kan tänka mig att "Lär dig leva" tilltalar de som vill ha en mycket lättläst bok med lite kort information om många olika delar som på ett eller annat sätt berör området "stress". Boken tar bland annat upp mindfulness, ångest, skuld, aggressioner, stress hos barn och ungdomar, medicinering, perfektionism, kommunikation, färg och form/skapande hälsa, kost, träning och sömn. Jag tänker mig den lite som ett dignande smörgåsbord på en finlandsfärja där du kan hitta alltifrån sushi till köttbullar och gräddtårta :-) Och sedan tror jag att författarna har varit oerhört skickliga på att använda sig av sociala medier för att nå ut med boken, mellan pärmarna låg en liten "flyer" att om man rekommenderar den till andra på Facebook eller Instagram får man en gratis DVD med avslappningsövningar. Rätt coolt hur kraftfulla verktyg det kan vara för att nå ut till människor; drivkraften att få saker gratis samt att medvetet och systematiskt promota sig på sociala medier.
 
Hur som helst... Det där med att prata/skriva om stresshantering tänker jag ibland kan liknas vid att balansera på en väldigt tunn tråd... Jag tror att det kan finnas en risk med en sådan här bok, att den trots sina uttryckt goda intentioner kan skapa ytterligare prestationsångest hos en del som läser.
 
Författarna skriver bland annat att:
"Bestäm dig för att under hela din vakna tid satsa all din energi på att bryta ditt invanda ohälsosamma tankemönster."
 
"Varje tanke du har om dig själv eller någon annan skapar antingen frid eller någon form av obehag."
 
"När du har lärt dig att ändra ditt sätt att tänka, kommer det att öppna många nya spännande dörrar i ditt liv. Allt är möjligt, det finns inget som heter att misslyckas."
 
Jag gillar inte den approachen, att om du ändrar alla dina negativa tankar kommer paradiset att öppna sig för dig! Vad händer om jag inte lyckas eliminera dessa tankar (vilket jag personligen tror är helt omöjligt), då är jag ju en looser som aldrig fick uppleva hur magiskt livet kan vara...
 
Personligen rekommenderar jag dig att läsa "Lyckofällan" av Russ Harris. Den fokuserar mycket på att acceptera verkligheten som den är och inte uppmana till att man måste satsa all sin energi på att bryta tankemönster för att kunna må bra. Snarare fokuserar den på att acceptera sina tankar, låta de få finnas där utan att de tar över. Russ Harris utgår ifrån behandlingsmetoden ACT (Acceptance and Commitment Therapy) vilken skapades i USA på åttiotalet av psykologen Steven Hayes. Han led själv led av panikångest och ville komma till bukt med den, på ett annat sätt än med gängse behandlingsformer. Det tog några årtionden innan metoden fick spridning bland terapeuter runt om i världen men idag är intresset mycket stort, bland annat i Sverige.
 
I en intervju med DN för några år sedan säger Russ Harris att "starta inte krig med dina känslor, utan studera dem som om de var exotiska djur på en savann. Det handlar om att vara närvarande i smärtan och sorgen men också om att låta de negativa tankarna svepa vidare ungefär som bilarna på en gata."
 
Den filosofin tror jag väldigt mycket på, kika gärna på det här klippet som är en fin metafor för just detta.
 
Självklart är det med böcker som med allt annat, det gäller att hitta dem som passar för en själv och sina egna syften. Har du någon favoritbok som handlar om personlig utveckling? Själv tycker jag mycket om bland annat den här och den här ♥
 
KRAM

Kommentarer :

#1: Jenny

Hejsan! Jag skulle vilja säga att jag är glad att jag idag har hittat din blogg. Jag känner redan efter att jag läst dina blogg tills hit, att du kommer att hjälpa mig genom min hårda tid i livet, du inspirerar! Och det vill jag att du ska veta! Jag ska läsa några av böckerna du rekommenderar. Tack för att du bloggar! Jag går igenom liknande och är långt nere, och är i en resa på väg upp från botten och det är en lång resa, och som du skrivit, det gäller att ha tålamod och jag delar ditt tankesätt hur du tänker i att ta sig vidare från det ställe man befinner sig i! Du ger mig hopp att jag också en dag kommer att få må bättre inom alla plan! Tack! Kommer fortsätta läsa din blogg! Kram Jenny!

Svar: Godmorgon Jenny!

Tack snälla för dina fina ord om min blogg för några veckor sedan, vad glad jag blir <3 Det har alltid varit min önskan, att kunna inspirera genom att vara öppen och ärlig. Livet är inte alltid så enkelt (i perioder är det ju riktigt tufft) och vetskapen om att man inte är ensam med sina svårigheter kan vara en tröst, kanske även en källa till kraft! Jag hoppas verkligen att du finner din väg framåt och ibland är det enda vi kan göra att andas. Att vara i det jobbiga, och ta en stund i taget.

Stor kram och hoppas att du får en riktigt fin midsommar!!!

skriven

Kommentera inlägget här :